Tuesday, December 27, 2011

Hijrah





Sebenarnya hijrah mempunyai dua pengertian: hijrah secara fizikal dari satu negeri ke negeri yang lain, dan hijrah dengan hati kepada Allah dan Rasul-Nya. Inilah hijrah yang hakiki yang menjadi tunjang kepada hijrah jasmani. Perkataan hijrah mengandungi elemen, ‘dari’ dan ‘ke’ atau ‘daripada’ dan ‘kepada’. Jadi hijrah hati bermaksud berhijrah daripada cinta kepada selain Allah kepada cinta kepada Allah, daripada ubudiah kepada makhluk kepada ubudiah kepada Allah, daripada takut, berharap dan bertawakkal kepada selain Allah kepada takut, berharap dan bertawakal kepada-Nya. Aku ingin membuat hijrah terhadap diri aku sendiri. Mungkin ni sebab umur aku x lama ag da cecah 18 tahun. Tapi aku still mcm ni. Aku harap menghijrahan aku ni bukan sementara tapi kekal selamanya. Amin.. *macam gambar kat atas 2 walaupun jauh, banyak rintangan dan dugaan aku tetap berusaha dan aku akan tawakal kepada Allah saje.

No comments:

Post a Comment