Monday, July 29, 2013

Cinta Berlandaskan Hati

Wahai Kaum Adam, Jika benar kau kash & cintakan seorang Hawa itu, bawalah dia ke jalan Allah, Nasihatilah dia, Perbetulkan kesilapannya, Jagalah dia dengan baik. Kasihanilah dia. Lindungilah dia. Berilah kasih sayang padanya. Hargailah dia. Ucapkan terima kasih atas kelebihannya. Bersabar dengannya. Terimalah & cintailah kekurangannya. Jadi imam terbaik dan redhalah padanya. 

Hari yang berlalu begitu pantas berlalu. Tanpa aku sedari terlalu banyak kenangan tercipta antara kau dan aku. Tapi hubungan itu hanya sebagai satu persinggahan untuk sementara. ALLAH takkan hadirkan seseorang itu tanpa sebab ! Itu kata-kata yang ku pegang . 


Kita sering mahukan hari yg CERAH tetapi ALLAH lebih mengetahui HUJAN perlu diturunkn.,
Kita inginkan KESERONOKAN tapi KESUSAHAN itu yang mengajar erti KEHIDUPAN.,
Kita inginkan KETENANGAN hakikatnya diri ini penuh DOSA tapi manusia tak dapat lari daripada KESILAPAN...
Semua itu bukan HUKUMAN tapi adalah tanda kasih syg ALLAH agar kita lebih BERIMAN.... 

Aku minta kepada ALLAH setangkai bunga segar.., 
IA bagi kaktus berduri..,
 Aku minta kupu2, dibagi ulat berbulu..,
Aku sedih & kecewa..,
Namun kemudian, kaktus itu berbunga, indah sekali..,
& ulat itupun jadi kupu2 yang cantik..,
Itulah jalan ALLAH, indah pada masaNYA..,
ALLAH tidak memberi apa yang kita harapkan.., 
Tapi IA memberi apa yang kita perlukan..,
 Kadang kita sedih, kecewa, terluka.., 
Tapi jauh diatas segalanya IA sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita....

No comments:

Post a Comment